Jumaat, 13 Mei 2016

REPLAY 2003 - Part 2


Tahun 2016


Siapa yang tak pernah bercinta? Aku....... aku tak pernah bercinta. Kadang-kadang aku cemburu juga tapi mungkin tiada rezeki kan. Mungkin cinta aku hanya untuk bakal suami. Susah la nak fikirkan untuk ada hubungan dengan lelaki ini. Secara terangnya aku memang tiada pengalaman. Kawan lelaki pun tak ramai, yang ada pun semuanya sudah berkahwin. Ustaz kata lihat orang sekeliling, jodoh anda mungkin dekat sahaja. Aku lihat list nombor telefon, Akhirnya aku berhenti scroll pada nama Wafi dan nombor lamanya. Mata aku terus beralih memandang Wafi dihadapan aku yang tekun membuat kerja. Lama aku perhatikan. rasa marah ada, rasa malu pun ada, tetapi aku tak berapa pasti aku marah pada hal apa. Tiba-tiba Wafi tepat memandang aku. Allah gugur jantung. Kantoi aku usha dia.  

"Azlin, you may check your email, I've sent the contract from Gemilang Trading. Dato' want us to set up the meeting so I need you to prepare those documents within  this 24 hours. Can? Tomorrow at this time, sharp, meet me at Bilik Meeting 1", tegas Wafi memberi arahan. Pejam celik telah dua bulan Wafi menjadi bos dan kami tak pernah langsung cerita hal selain hal kerja. Dasar workaholic!

Agak gila nak siapkan proposal tender dalam sehari. Maka aku bawa pulang kerja semua di rumah. Tetapi nasib tak menyebelahi aku. Rumah blackout. Maka aku terus kemas beg semua, aku merancang patah balik ke pejabat. Aku yakin, pak guard beri aku bermalam kerana ini bukan kali pertama. 

Masuk saja ke ruangan pejabat, aku melihat semuanya kosong dan gelap. Satu per satu lampu dibuka. Seronoknya tiada orang. Maka aku boleh buat hal aku sendiri. Aku pasangkan radio agak kuat dan menyambung kerja sehingga tak sedar sudah lewat malam. Nasib baik Pak Hamid yang berjaga masuk memantau. 

"Bos beri makanan ini pada sesiapa yang kerja shif malam. Ambil la saya sudah makan, ada lebih. Awak lama lagi ke kerja? Tak takut? Tapi jangan risaulah, saya dan Ridwan di hadapan. Kalau ada apa-apa boleh call saya ya", lembut sahaja Pak Hamid bertutur. Aku yakin Pak Hamid bukan orang jahat sebab itu aku tak kisah jika aku stay up pejabat malam-malam. Aku kemas barang dan terus ke bilik stor dimana kami jadikan bilik itu, bilik solat. Bilik itu besar, bahagian wanita hanya diasingkan dengan meletak birai langsir. Selepas makan nasi ayam itu, aku baring sekejap menunggu subuh. Akhirnya aku terlelap.

"Azlin, bangun. Subuh........", suara lelaki ni..........aku kenal sangat suara ni. Wafi ke? Aku bangun terpisat-pisat lihat kiri kanan tiada orang pun. Mungkin malaikat.... Sedihnya, tak sangka sampai sekarang aku masih teringat tentang cerita 13 tahun lalu. Wafi lelaki misteri. Kenapa dia tak pernah nak mengaku yang dia juga mahu berkawan dengan aku. Kenapa perlu misteri macam tu? Hantar makanan, tengok aku tidur di stor dan paling haru, akhirnya dia mengaku dia lelaki bunian itu. Bila berikan nombor telefon, aku masej tak pernah reply pula. Aku tak faham masalah Wafi ni. Kenapa susah sangat nak direct dengan aku? Aku tak faham tujuan dia buat semua tu. Apa masalah dia sebenarnya?

**************************************

"Azlin, good job! Dato' approved the tender. So it will be superb busy after this. Take this, spend a good holiday before disaster coming. Ok, I heard Kak Ros mention you ada lesen scuba diving. So okay kan just Pulau Tenggol? I mean if you went to overseas or even Mabul, you cannot fly directly to home after dive right? So, I tak nak you cuti Isnin. Isnin we start kerja okay?" agak terkejut Wafi sangat excited memberi booking percutian ke Pulau Tenggol. Ermm pelik betul la Wafi ni. Aku syak Kak Ros kenenkan adik dia pada aku. Sampai ke lesen scuba diving pun Wafi boleh tahu,

"Oh!! Lupa. Please don't ever stay up in the office", Wafi kembali tegas. Damn, mana dia tahu? Dia ke yang kejut aku subuh semalam? Tak mungkin la dia nak jadi 'orang bunian' lagi.

"Macam mana Encik Wafi tahu?? Saya.......", tak sempat aku terangakan keadaan sebenar.

"I nampak beg dobi ni. What? I'm not like what you're thinking", Wafi terus duduk statik fokus ke laptopnya. Agak teliti Wafi ni, sampaikan plastik dobi ni pun dia nampak. Payah betul orang macam ni. Wafi sangat pembersih. Setiap pagi dia akan mengemas, mengelap mejanya sendiri. Dia sudah beritahu semua orang dalam pejabat termasuk cleaner, mejanya tak perlu dikemas oleh orang lain. Pernah dia menegur cleaner yang mengemas mejanya. 

"Saya minta maaf kak...saya tak suka orang usik barang saya. Saya harap akak boleh faham. Lepas ini bersihkan meja Azlin saja", tegas tapi masih dalam nada hormat pada akak cleaner.

**************************

Puas ajak kawan-kawan bercuti sekali dengan aku ke Pulau Tenggol tapi semua busy. Kalau pergi seorang better aku naik bas saja. Mengantuk la drive sorang-sorang. Nanti mesti penat. Habis saja waktu kerja, terus balik mengemas baju. Aku sudah beli tiket bas pukul 12 malam ini. Tak sabar. 

Sampai sahaja di Hentian Bas Pudu, teruk aku dikejar oleh ulat tiket. Terus aku naik ke tingkat atas untuk mengambil tiket bas. Sementara menunggu sejam lagi untuk naik bas, aku ralit habiskan novel english Misery oleh Stephen King. Ya Allah, mengantuknya. Aku mengunci alarm jam 10 minit sebelum naik bas. Akhirnya aku terlelap. Tiba-tiba aku rasa ditolak. Terkejut aku bukan kepalang. Aku sedar aku sudah terjatuh dari kerusi.

"Encik Wafi!!!!!!!!!!", aku lihat Wafi sedang bergelut dengan seorang warga Indonesia. Lama kemudian baru aku perasan, beg tangan pada lelaki asing itu. Wafi menumbuk berkali-kali dan akhirnya polis bantuan tiba mengikat lelaki berkenaan. Melihat Wafi terduduk termengah-mengah bernafas. 

"Ya Allah Encik Wafi buat apa kat sini?", aku duduk sebelah Wafi sambil melihat polis menenangkan lelaki itu. Polis itu memanggil aku untuk membuat laporan polis tapi aku menolak dengan alasan aku terpaksa menaiki bas segera. Dengar sahaja aku menolak untuk membuat laporan polis terus Wafi membuat muka terkejut. 

"What?????? Tak nak buat report? Ok, now.... what do you want now? No, you will follow me to Terengganu. WITH ME!!! I don't want to hear any excuse!!" terus Wafi menarik tangan aku. Cepat aku menarik kembali tangan aku. Kuatnya tangan Wafi menarik aku sehingga ke keretanya dia heret.

"Encik Wafi!!!!!!! Kenapa I perlu ikut you? Answer me, why you are here? Are you following me??", agak kuat nada aku. Wafi merengus marah dengan penolakan aku dan aku bertalu-talu ajukan soalan. Tanpa menjawab soalan aku, Wafi terus menarik seat belt di kerusi aku seolah-olah aku terikat dan tidak boleh lari. Beberapa kali aku cuba keluar dari kereta itu. Bos tak bos tapi kalau Wafi ni stalker saiko, aku perlu selamatkan diri.

"I follow you sebab I tahu you tak reti jaga diri sendiri. You are damn careless Azlin! How come you can sleep at bas station. OMG you are insane Azlin. I don't know what happen if I'm not there.....", aku dah semakin pelik dengan Wafi. Kenapa dia tahu aku tertidur?

"What?? Sleep? Careless? OMG........ you are actually damn freaky stalker! I'm sorry Encik Wafi, please let me go and you may go to hell and I don't want to follow you, stalker!! Bodoh betul, patutnya since 13 years ago I patut tahu you ni orang gila, Stalker. Psyco!! How come you secretly giving me such a shit card with bloody number and JUST disappear and now you acting like you are hero saved me from pencuri? Logik ke? Macam mana you tahu I tidur? No...No I'm not getting fool again this time", terus aku keluar dari kereta setelah penat bergelut membuka pintu. Aku berlari sekuat hati meninggalkan beg backpack yang besar di kereta Wafi. Allah takutnya, better aku selamatkan diri dahulu. 

Tak sangka, aku menangis sepanjang balik ke rumah. Aku tak pasti kenapa aku menangis. Adakah aku takut dengan kejadian tadi atau aku kecewa dengan Wafi. Jujurnya, aku percaya Wafi bukan stalker saiko yang aku tuduh tadi. Entah mengapa, aku sangat percayakan Wafi. Aku masih positif untuk back up Wafi. There must be something, some reason why he acted like that. Wafi, maafkan aku. Mungkin aku terlalu marah dengan kisah 13 tahun lalu. Mungkin itu kemarahan yang selama ini aku pendam. Makian itu berbaur kecewa. Marah ditinggalkan bodoh-bodoh oleh Wafi. Seperti diberi harapan, tapi aku sendiri tak faham harapan apa? Apa-apa pun aku sangat kecewa dengan dendam 13 tahun dahulu. 

Tapi kenapa Wafi buat macam tu? Ya Allah penat la fikir kenapa Wafi buat mcm ni pada aku. 

-bersambung-

Tiada ulasan: