Sabtu, 24 September 2016

RANTAI - Part 4 FINAL


Perjalanan ke Pekan Nenas terlalu lama. Ubat pelali masih berkesan pada aku, akhirnya dunia menjadi gelap dan aku tertidur.

"Min... bangun!!", suara Julia. 

"Ju!!! Kau kat mana?"

"Kau bangun dulu baru nampak aku."

*********************************************************************

Aku terjaga. 

"Kita dah sampai ke?"

Polis dua orang dihadapan membatu. Tiada respon.

"Cik, kita kat mana", aku menyentuh bahu polis wanita itu, dia memaling. 

"Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!", terperanjat aku, wajah polis tadi tiada.  Aku memaling pula ke kanan arah pemandu. Polis kedua itu pun tiada wajah. Takut bukan kepalang, aku berkali-kali cuba membuka pintu kereta. 

"Bangun Min!!! Yasmin!!!", suara Julia lagi! Mungkin aku bermimpi, tapi macam mana nak bangun dari mimpi ngeri ni?

Akhirnya pintu kereta berjaya terbuka, kereta masih berjalan jika aku terjun pasti sakit. Sekali lagi aku memaling arah kedua-dua polis itu, mereka masih tidak berwajah itu menyebabkan aku terus terjun. Seperti belon, badan gemuk aku mampu menjadi seperti tayar berguling-guling. Pelik tidak sakit, malah aku terasa badan pula seperti ringan melantun-lantun di lantai tanah. 

Setelah beberapa ketika penat berguling, aku bangun. Sekelip mata aku berada di tempat lain. Suatu bilik putih mempunyai satu pintu. Buka sahaja pintu itu aku melalui suatu lorong kiri kanan berkaca. Aku dapat melihat diri sendiri yang lain dari yang lain. Aku kurus! Muka aku kini bersih tiada jerawat! Pakaian aku cantik dan ......

"Julia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!", Julia dihujung pintu. Dia melambai-lambai. Reaksi wajahnya seperti terdesak memaksa aku berlari menuju pintu dengan cepat. Aku berlari. Badan masih terasa ringan. Tapi langkah aku seperti berat dan semakin laju aku berlari semakin jauh jarak aku dengan Julia. Akhirnya aku melihat sendiri Julia menutup pintu. 

"Ini mimpi, aku tau! Ya Allah bangunkan aku dari mimpi ini", doa aku berkali-kali. Aku takut jika mimpi ini berlarutan. Zikiran dan ulangan ayat kursi akhirnya.........

***********************************************************

"Cik bangun kita dah sampai", aku terkejut. Berkali-kali melihat wajah kedua-dua polis itu normal. Harap kali ini bukan mimpi. Julia..........

"Kami mendapat laporan dari polis disini, mereka dapat menjejaki Nukman disekitar kawasan ini. Kini polis telah membuat sekatan lalu lintas di beberapa kawasan disini", polis wanita itu memberi sehelai kertas bercetak. 

"Ini suami awak kan?"

"Ya!!! Dia..........." dia bukan suami aku tapi watak ciptaan novel aku.

"Puan, suspek ditermui!!", polis kedua itu berlari tergesa-gesa ke arah kereta. Dengan pantas dia membuka pintu dan terus memandu. 

"Tapi Puan...... bukan Nukman Ariz tapi Saiful... wajah dia sendiri .... bukan wajah Nukman. Berbeza yang kita lihat itu. Yang kita sangkakan dia adalah orang yang sama.... Bukan!!! Ia betul-betul Saiful Ariz", polis wanita itu memaling kebelakang memandang aku.

"Siapa Nukman Ariz? Tiada rekod tentangnya langsung. Ini gambar siapa?" polis itu menunjuk kertas cetakan wajah Nukman Ariz pada aku. Aku hanya berdiam diri. Aku sendiri tidak tahu keadaan sebenar.

"Yasmin, saya khuatir tentang keselamatan awak. Siapa Nukman Ariz yang misteri ini?", memandang wajah polis. Aku membatu. ya memang misteri. Kerana Nukman Ariz adalah watak ciptaan aku, sebenarnya dia tidak wujud. Kini watak itu hidup kerana aku yang mencipta jalan cerita ini. Aku sendiri tidak pasti kenapa novel itu 'hidup'!!

Berhenti sahaja kereta polis itu, terlihat beberapa buah kereta polis memenuhi ruang. Turun sahaja dari kereta, kawasan itu sebenarnya penuh dengan kelapa sawit. Penuh dengan puluhan polis termasuk pasukan ambulans bersama ahli forensik.

Salah seorang anggota merapati kami memberi laporan kepada polis wanita disisi aku ini.

"Puan, seorang lagi mangsa ditemui, punca kematian. Mangsa dibakar hidup-hidup. Wanita, 30-an dan wajahnya masih boleh dicam walaupun beberapa bahagian sudah terbakar teruk."

"Julia??!!", aku berlari sebaik sahaja mendengar laporan itu. Polis wanita itu cepat-cepat memeluk aku agar aku tidak terus menerus melihat mayat ngeri itu. 

"Sabar Cik, saya takut Cik tak mampu melihat keadaan mayat"

"Bagaimana saya nak pastikan mayat itu bukan Julia kawan saya??? Entah-entah orang lain!!!" Habis meraung aku di kawasan itu. Aku sudah tidak peduli menjadi tatapan dari puluhan saksi di kawasan itu. 

Setelah polis membuat pengecaman, mereka menghampiri aku.

"Maaf Cik, kami pasti mangsa adalah Julia", luluh hati aku mendengar ayat itu. Julia satu-satunya kawan dalam hidup aku. Tiada dua, tiada tiga. Hanya satu, Julia yang aku sayang lebih dari ahli keluarga aku sendiri. Dia ayah, dia ibu, dia adik-beradik dan dia juga satu-satunya rakan aku.

"Boleh saya lihat dia?", tersekat-sekat ayat aku.

"Maaf Cik, saya takut Cik lemah semangat", pesan anggota polis itu.

"In sya Allah saya okay", polis wanita itu memberi isyarat membiarkan aku lihat Julia.

Terketar-ketar jemari aku untuk membuka bungkusan plastik hitam itu. Disaksikan beberapa anggota polis yang mengepung mayat, salah seorangnya membantu aku menyelak plastik hitam itu. Air mata mula berjujuran kembali. Satu per satu memori dengan Julia muncul. Air mata yang bertakung mengaburi penglihatan. Sekali diseka air mata itu agar aku jelas melihat Julia untuk kali terakhir.

.................................. Dia...............................

"Kenapa wajah Julia iras wajah saya?? Dia bukan Julia", aku memandang kawanan anggota polis keliling mayat yang terkujur itu. Tidak seorang pun memberi respon.

"Ini bukan JULIA!!", aku menjerit kembali memandang mayat separa hangus dihadapan aku.

Dengan tiba-tiba kawanan polis itu berzikir menyebut nama JULIA berkali-kali. Aku menjadi takut sehingga terasa sesak nafas, Tersekat-sekat. Seperti kawanan polis itu tunduk merapatkan diri kearah aku. Tiada ruang untuk bergerak. Tiba-tiba mendengar suara, suara yang biasa didengari oleh deria telingaku.

"Yasmin, kau sekarang di hospital Min! Bangun Min! Kau dah seminggu di hospital Min!!!", suara Julia lagi. Apa?? Hospital? Mungkinkah aku................. KOMA?????!!

Ini mimpi? Sekali lagi aku melihat mayat seiras aku itu tiba-tiba ia bergerak, lama-lama kujuran badan itu menggelupur seperti dia masih terbakar lagi. kawanan polis tadi sudah lenyap.

Apakah aku  masih berada di dunia mimpi lagi???

Air mata berjujuran tanpa henti mengenangkan aku masih terperangkap di dalam mimpi. Bukan sahaja satu mimpi malah berantai-rantai. Mungkin cerita dari awal lagi aku sudah bermimpi. 

Nukman Ariz............
Draf novel misteri..............
Suami khayalan..............
Mungkin juga Julia mungkin salah satu watak dalam mimpiku.
Mayat tadi..... hilang tiba-tiba.

Sekali lagi.... aku mendengar suara

"Min... aku tahu kau dengar.... Bangun Min"

Julia bukan mimpi. Dia memang wujud. 

"Kau tak sedarkan diri sudah seminggu Min. Kau jatuh tangga, nasib baik Encik Nukman jumpa kau tak sedarkan diri dengan bleeding yang teruk di kepala", hanya suara Julia kedengaran.

" Jatuh tangga??, Nukman??" RANTAI - part 2

Maknanya, Nukman Ariz juga wujud, tetapi bukan seperti dalam novel misteri itu. Melihat keliling aku kosong. Hanya ruang serba serbi putih dan terdapat satu cermin. Cermin itu mulanya menampakkan wajah aku namun hanya beberapa ketika sebelum menjadi tayangan video. Satu per satu memori muncul sebelum babak aku jatuh di tangga.

Bila saat tanyangan merakamkan semula aku jatuh, tiba-tiba kepala aku sakit yang teramat. Ngeri bila melihat diri sendiri tergolek dan terhantuk dibucu tangga. Akhirnya aku tahu kenapa aku berada didunia mimpi ini.

"Salamualaikum Yasmin. Saya Nukman,,, bangun Yasmin. Saya harap awak cepat sedar....." ayat Nukman bersuara sebelum ayatnya dicantas oleh seseorang.

"Semalam, dia sudah bergerak-gerak dan menjerit nama awak Julia. Matanya terbuka semasa menjerit nama awak, tapi dia pengsan semula. Kami nurse disini semua takut nak mendekati Yasmin. Sebabnya ini bukan kali pertama dia menjerit kemudian pengsan semula. Kelmarin.... ya kelmarin dia siap bangun dari katil melompat-lompat. Habis tiub air dan tiub air kencing bersepah. Ada satu masa, dia jerit nama Nukman sampai satu wad tingkat ni dengar. Doktor hampir-hampir nak pindahkan dia di wad sakit jiwa dibawah"

Siapa tu? berani dia malukan aku depan Nukman.

"Hahaha... teringat juga semasa saya jumpa dia ditangga. Dengan penuh darah dari kepalanya, dia masih tersedar dan sempat cakap yang bukan-bukan", suara Nukman gelak sakan melayan suara nurse tadi.

Malunya, macam mana aku nak bangun nanti. Tak sanggup aku menatap wajah Nukman. Tiba-tiba perlahan badanku terapung dan dengan sekelip mata aku sudah berada di hospital. Terapung-apung di atas jasad badan sendiri yang masih kaku diatas katil. Kini aku melihat kepala aku habis dibalut tebal, sebelah kaki yang berbalut terangkat dan tergantung. Kiri aku Nukman dan kanan pula Julia. 

Syukur aku sudah melepasi fasa-fasa mimpi berantai. Kini aku menunggu giliran untuk sedar ke dunia nyata. Aku seperti tersekat antara dua dunia. Dunia mimpi tak terima aku, dunia nyata belum terima aku. Terkapai-kapai.

Lama aku berada disitu tak bergerak. Memerhatikan Julia dan Nukman. Sepertinya Julia agak malu-malu curi-curi melihat Nukman. Nukman yang tersedar diperhatikan Julia terus tersenyum. Baguslah mereka berdua. Sama padan sama cantik. Walaupun jauh sudut hati aku menyukai Nukman, tapi mengenang nasib diri yang serba hodoh ini. Biarlah aku kaku disana menunggu cinta mereka berputik. Mungkin selepas itu baru aku boleh sedar kot. Sedih kerana hanya dapat melihat mereka. 

Hari seterusnya, aku cuba bergerak menghampiri badan aku sendiri. Namun pergerakkan aku terbatas, hanya menjauhi lagi dengan jarak badan aku sendiri. Ia seperti melantun-lantun. Kenapa aku masih tidak boleh kembali pada jasad badan sendiri? 

Aku hanya mampu menunggu. Bunyi seperti loceng di keretapi menunjukkan masa melawat sudah tiba. Sebaik pintu dibuka, wajah Nukman muncul dengan sejambak bunga. 

Setelah usai dia menukar bunga ke dalam pasu, Nukman tiba-tiba mendongak. 

"Turunlah, sampai bila awak nak duduk atas", tercengang aku apabila mata Nukman tepat memandang aku. Dia boleh lihat roh?? Badan aku seperti terkena kejutan elektrik.

"Saya tahu, awak jealous lihat Julia  suka saya kan? Don't worry, if you come down dan sedar. Saya orang pertama akan ajak awak date", sekali lagi Nukman memandang atas melambai-lambai menyuruh aku kembali ke dalam badan. Dengan tidak semena-mena aku terasa badan seperti disedut ke arah jasad diri aku yang masih kaku tidak sedarkan diri. Nukman tersenyum.

Akhirnya aku berjaya membuka mata, kiri katil aku kini ternyata Nukman yang masih tersenyum. Dia bukan manusia normal. Mungkin aku masih bermimpi. 

"Awak dah sedar!!!", baru Nukman mahu menyambung ayat, pintu bilik sekali lagi dibuka. Kini Julia datang sambil terkejut. Hilang kata melihat mata aku terkedip-kedip.

"Dia dah sedar awak... Baru sangat ni dia sedar, alhamdulillah", jelas Nukman. 

Dengan muka yang terpinga-pingan aku cuba memberi respon namun tekak aku perit yang amat. Aku masih takut memandang tepat wajah Nukman. Dia boleh lihat aku tadi di atas... dia siapa?

"Min... kau kenal aku tak?", soal Julia. Aku hanya memberi respon mengangguk berkali-kali. Setiap kali aku menelan air liur, perit tekak itu hanya Tuhan yang tahu siksanya itu,

Waktu melawat akhirnya tamat, namun Nukman masih tidak mahu berganjak.

"Tak apa, awak baliklah dulu. Saya teman uruskan Yasmin hari ini. Lagipun saya off day hari ini. Kalau jadi apa-apa pun, pejabat saya dibawah saja", mungkin sesuatu telah berlaku antara Nukman dan Julia. Mereka kelihatan amat janggal, tidak seperti semalam. 

"Awak siapa sebenarnya.... awak pandang saya tadi.... Masa tu saya belum sedar lagi... macam mana awak boleh pandang saya...", aku gigihkan diri untuk bersuara. Takut juga Nukman ini sebenarnya bukan manusia biasa. Namun reaksi Nukman berbeza. Dia agak terkejut dengan kenyataan aku.

"Saya tahu banyakkkkk sangat soalan awak nak tanya. Jangan risau, saya bukan bomoh atau manusia yang ada deria ke-enam", jelas Nukman sambil tergelak. 

"Biar saya terangkan dengan jelas keadaan sebenar. Saya Nukman Ariz, saya ahli psikologi di wad tingkat dua. Memang kebetulan saya bertanggungjawab untuk kes awak setelah awak meracau-racau di sini separa sedar. Ya, saya juga jiran baru awak. Memang semua bukan dirancang tapi ianya kebetulan. Macam lagu pula"

Melihat aku masih terkejut dan tiada respon, Nukman menyambung....

"Kenapa saya tahu awak diatas? Hahaha....", soal Nukman semula. Dia tanya dia juga jawab,

"Saya rasa dari pengaruh banyak sangat tengok movie. Biasanya orang koma, rohnya tidak jauh dari jasad. Kes awak ni saya cuba banyak sangat cara. Saya tahu orang koma masih boleh dengar suara sekelilingnya, maka saya dan Julia berterusan berborak dengan awak. Awak ada respon, sebab tu kami tak putus-putus panggil awak. Saya saja buat saiko tengok sekeliling. Tapi betul lah awak kat atas? So betul la macam dalam movie? Ha... lupa, kepala awak okay, cuma lepas ini awak akan selalu pening sebabnya hantukan haritu agak kuat. Tengok ni, 11 jahitan", Nukman bangun dan memegang kawasan jahitan dikepala aku.

"Kenapa awak cakap saya cemburu lihat awak dan Julia? Awak boleh baca orang ke?? Bukan orang tapi baca isi hati ROH!! Sebab masa tu saya masih....", dalam hati aku tidak menafikan yang aku betul-betul sedih melihat Julia dan Nukman bermesra. Namun aku sedar, siapa aku berhak rasa lebih dari itu. Tak sangka Nukman boleh baca hati aku,

"So betul lah awak sukakan saya?? Haha ... Bukanlah, Julia beritahu saya yang awak sudah sebulan lebih 'stuck' buat cerita baru. Julia kata awak selalu mengadu teringatkan saya. Hari kemalangan awak itu pun, awak dalam perjalanan menghantar draf kepada Julia kan. Saya baca semua kertas draf tu sementara tunggu ambulan datang. Nama saya ada. Tak sangka boleh jadi hero novel awak", nampaknya habis kantoi semua hal aku. Malunya...

"So, seperti janji saya. Awak kena sihat cepat sebab saya nak pelawa date dengan awak. Saya offer ni", dengar saja ayat Nukman itu terus darah naik ke muka. Malunya. Dada sesak seperti jantung over limit pam darah. Aku terus memaling muka, lari dari melihat wajah Nukman.

"Haha, awak ni lawaklah. Selepas ini awak akan ada sesi terapi psikologi dengan saya sehingga saya diagnos awak betul-betul sihat", rupanya 'date' Nukman maksudkan itu adalah sesi terapi antara pesakit dan doktor. Tak sengaja aku telah mengeluh berat.

"Haha... saya tak pernah jumpa orang sejujur macam awak. Saya belum habis cakap... lepas awak betul-betul sihat baru saya ajak awak 'proper date' okay", tercengang aku, mulut terlopong lama. Sehingga Nukman menolak dagu aku. 

Mimpi lagi ke ni?????

Arghhhhhhhhhhhhhhhh...................






Tiada ulasan: