Isnin, 6 Mac 2017

BANGI BANDAR BERHANTU Part 1



Hai semua, terima kasih FS publish post aku ini. Sepanjang hidup aku ni penuh dengan misteri, kalau aku buat novel macam penulis buku Horror Stories, Tunku Halim mesti laku. Kali pertama aku boleh tengok menda misteri ini sejak umur sekolah rendah, dimana waktu itu aku banyak tolong ayah dan ibu buat wiring bangunan-bangunan baru siap. Satu hari, bila aku test line telefon rumah ke rumah tetiba aku terperangkap dalam satu rumah corner, pintu tak boleh buka dan masa itu aku nampak kelibat baju putih rambut panjang tengah seret bungkusan guni yang bergerak-gerak. Jarak lebih kurang 2 meter dari tempat aku duduk tepi soket telefon. Masa itu aku menjerit keluar suara jantan panggil ayah aku sambil menangis. Bila ayah aku dapat buka pintu, dia marah aku sebab aku terlalu penakut (dia selalu kata aku berkhayal). Bila mak aku bergosip dengan pak guard bangunan rupanya ada kes bunuh diri kat bangunan tu. Itulah permulaan dari segalanya. Post kali ini aku nak skip terus ke zaman universiti.

Alhamdulillah, aku sambung belajar di UKM Bangi duduk di Kolej Keris Mas yang penuh misteri dan cerita Allahyarham Ustaz Harun Din. Ada aku lampirkan cerita ini dihalaman blog aku, biawak goweng nadey. Dari tahun pertama bilik aku siap tilam berdarah (bukan darah aku la pastinya), buku Biology Campbell jatuh banyak kali, pintu bilik kena ketuk kuat, kena kejar anjing hitam mata merah, cermin pecah, hantu raya menjelma jadi roomate siap mandi sebelah menyebelah kongsi syampoo (sampai sekarang aku tak tahu syampoo itu siapa punya) dan banyak lagi. Masuk tahun kedua ketiga, kecoh tentang saka harimau blok 12 lah. Masa fire drill, ada gadis bertukar jadi harimau sebelah aku, masa itu muka aku iras tenuk takut okay. Suatu hari salah seorang junior teater kami kena histeria, tetiba ada seorang Ustaz dari Darul Syifa Bangi tanya aku, "awak sure tak ada pendamping? Balik rumah tanya ayah elok-elok. Dia just nak lindung dari makhluk lain yang kacau awak tapi tanya jelah bapa awak". Direct terus suruh tanya ayah? Perghhh masa itu, selepas habis latihan teater aku  terus merempit ke rumah pukul 3 pagi. Bila tanya ayah diam, dia warning aku supaya jangan sebut atau seru dan jangan fikir tentang saka Pendekar Hitam yang kecoh dalam legasi keluarga kami. Dia sendiri tak tahu. Dari situ aku syak aku BERSAKA (gelak, sebab rasa kelakar main syak-syak).

Selepas habis belajar, kawan aku masih ramai di Bangi ada yang lanjutkan pengajian. Maka seronok-seronok aku pindah Bangi dengan alasan nak belajar hidup sendiri. Angan-angan itu bertahan beberapa bulan dan aku kembali ke Gombak. Aku duduk apartment area Kajang-Bangi, seksyen 7 (hint dekat dengan sup urat keting) bersama 3 orang geng UKM. Duduk dengan kawan ini best weh, berjoyah 24jam, galok masing-masing, nak keluar balik lewat pon tak ada masalah, main masak-masak lah. Bermula kisah misteri satu per satu terjadi. Mungkin terlalu banyak peristiwa berlaku sampai aku lupa urutan kisah kami.

Bunyi guli, bunyi orang buat sambal belacan dengan lesung batu pagi-pagi buta dan alih perabot tu macam dah biasa kami dengar. Pili air terbuka tu pun biasa, macam senaman kami ulang-alik tutup paip. Suis lampu terbuka sendiri, mungkin 'menda' tu nak berdisko. Bilik senior kami, Kak Joyah (betul doh nama dia Joyah aku tak main-main) ni memang bersih dan tersusun rapi barang-barangnya. Bilik dia ada satu teddy bear besar aku, kadang-kadang Kak Joyah confuse mana satu aku mana satu teddy bear. Bila Kak Joyah keluar dating, teddy bear dia bergerak weh! Dia baring atas lantai la, sampai kami pelik siapa yang masuk alih menda alah ni? Acah-acah Annabelle Doll pulak.

Cerita tentang Kak Joyah belum berakhir, ada satu hari aku tengah tekun bekerja tetiba roomate aku si Timah (betul doh nama dia Timah, Fatimah) hantar gambar selfie Kak Joyah. Aku macam "kenapa doh nak lesbian sangat bagi gambar Kak Joyah?". Sekali Timah kata "tengok belakang kat Joyah ada kelibat lelaki hitam". Aku terus sawan, zoom in banyak kali. Weh gila macam mana aku nak balik ni? Seram doh! Kelibat lelaki tu dah photoboom masuk dalam gambar, macam separuh badan serupa macam orang yang tengah mengintai. Jelas gila, kelibat lelaki tu. Sejak itu aku cuak nak selfie lagi-lagi dalam rumah tu.

Alih cerita Timah pula, dia adalah roommate aku dan dia ni kerja sambil belajar. Kerja dia keluar masuk hutan ambil sampel serangga dan katak. Sebabkan kerjayanya begitu, dia selalu je kena ganggu tapi dia jenis tak ambil kisah sangat (tak layan emosi sangat dengan gangguan).  Ada orang buka pintu masa dia mandi, bila dia periksa tak ada orang pun balik rumah lagi masa tu. Setakat pintu berdentum masa tengah syok tidur tu biasa sangat. Bukan ada angin kuat pun dalam rumah tu. Ada satu masa, saudara dia datang tumpang tidur kat rumah, ramai-ramai kena kacau. Saudara dia dengar budak menangis tepi sinki kat dapur masa bangun pagi nak minum air. Pintu berdentum beberapa kali dan kemuncaknya bila dia rasa ada sesuatu atas kepala dia, sejak itu dia trauma nak tumpang tidur rumah kami lagi.

Dalam bilik kami ada dua katil asalnya, pastu sebab aku berat macam badak, patah besi katil maka aku tidur kat tilam atas lantai je la. Bila tak ada katil, aku malas la nak bangun-bangun so aku selalu lepak dalam bilik. Aku selalu pinjam laptop si Timah ni tengok DVD Kamen Rider.

Satu malam, tengah asyik tengok Kamen RIder lagi-lagi masa tu part konflik so aku sangat-sangat fokus siap pakai earphone. Si Timah ni galak gosip dengan Kak Joyah dan Kak Senah kat ruang tamu. Tetiba si Timah ni datang bilik duduk atas katil panggil aku ajak berborak. Aku bengang betul potong stim fokus aku. "Kau nak apa kacau aku tengah syok ni", aku annoying tapi aku buat muka fake nak layan dia gak. Aku pause cerita Kamen Rider tu (aku seorang yang lebih pentingkan Kamen Rider dari si Timah, so kalau aku pause tu maknanya seruan gosip si Timah ni POWER).

Pastu si Timah nak pergi jamban pula, sebab gelak macam haram tadi sampai nak terkencing. So aku play balik Kamen Rider. Tak sampai berapa saat dia dah keluar sambung gosip. Aku masa ni dah menyampah nak sambung cite Kamen RIder sebab feel tu dah tak sampai dah sebab kena kacau. So aku pause lagi dan layan semula si Timah. "Kejap gila kau kencing, kau basuh tak?", aku sound, nasib baik tak kena pijak. "Basuhlah gila", naik suara si Timah. Kami sambung gosip, sekarang si Timah masih duduk atas katil menghadap aku.

"Dengar la cerita aku ni... bla blaa blaaa" aku lupa kami cerita tentang apa tapi memang gosip kelakar sampai aku nak terkencing gelak. Dari keadaan baring malas aku jadi panas bontot terus mengiring tongkat kepala sambil layan si Timah bergosip. Sekelip mata tetiba je jasad si Timah baru masuk bilik buat muka lega selepas buang hajat. Aku macam terus terkejut, bukan sesaat tadi si Timah depan aku duduk atas katil gelak-gelak bergosip, sekarang si Timah kat muka pintu baru nak masuk bilik ?! Dalam masa terkejut tu aku sedikit terjerit melatah "Ehh!!" Aku pandang tempat Timah duduk tadi dengan Timah yang baru masuk. Timah yang atas katil tadi siapa doh?

Si Timah ni terkejut la bila aku terjerit "Ehh!!" pastu riak muka aku masa tu betul-betul terkejut beruk. "Kau kenapa Nadey?". Aku terdiam sekejap hadam apa yang berlaku. "Wehhhhh sumpah!! Aku baru je berborak ngan kau, kau duduk depan aku ni ha! Aku sanggup pause kamen rider sebab layan ko berborak ni. Siap kite gelak-gelak lagi!", masa ni aku terus bangun terangkan kat si Timah. Masa ni kami berdua dah start meremang.

"Aku pergi kencing la gila! Ni aku baru masuk bilik ni haaa. Kau jangan main-main Nadey".

"Baru masuk?". Ah sudah, aku cakap dengan siapa tadi? Masa ni, aku terus off Kamen Rider bukak surah ruqyah. Bila dah cuak, banyak tenaga aku guna masa cuak tadi so aku lapar. Aku buat-buat alasan lapar untuk keluar dari bilik. Mungkin hantu raya si Timah itu masih dalam bilik, so janganlah obvious sangat ketakutan tu.

Sejak dari kes hantu raya tu, kami pasang surah Al-baqarah non-stop selama 3 hari. Hari pertama, kami dengar Kak Joyah mengigau macam mengerang-ngerang kat ruang tamu. Kami tahu dia jenis mengigau sleep walker gitu, so itu MEMANG aktiviti paranormal Kak Joyah yang normal. Tapi malam itu dia mengerang lain macam, si Timah ni terjaga tapi dia malas layan, dia pejam mata rapat-rapat dan paksa tidur semula.

Hari kedua pasang surah Al-baqarah, aku biasa tidur bukak lampu kecik ala-ala romantik sebelum tidur baca novel (padahal aku takut tidur dalam gelap selepas apa yang terjadi). So aku tertidur menghadap dinding sambil peluk DVD Kamen RIder. Pagi itu, si Timah nak ke jamban dan dia bangun tanpa pakai spek mata. Ya, dia memang rabun teruk tapi still boleh tengok jelas dari dekat walaupun sedikit kabur. Usai laburannya, dia masuk ke bilik tetiba terkedu bila dia nampak ada kelibat hitam atas kepala aku sambil perhatikan aku tidur. Dia yakin dengan apa yang dia lihat jelas sebab masa tu lampu romantik itu masih terbuka. Dia terus melompat atas katil paksa tidur. Al-baqarah masih berbunyi dari laptop itu, tetiba ada suara dekat dengan telinga si Timah macam menganjing bacaan surah yang kami pasang tu. Kalau kau? Cuak tak. Memang mende tu tak takut ayat Al Quran siap menganjing apa perasaan kau? Hanya zikiran, ayat kursi yang diulang oleh si Timah sehingga dia tertidur semula.

Bangun je pagi, aku biasa bangun awal sebab kalau aku gerak ke kerja lewat habis stuck jem. Bangi ke TTDI KL memang gila jem dia weh. Si Timah bangun terus cerita apa yang jadi kat dia semalam. Part nampak kelibat dan hantu raya menjelma sebagai Timah itu kes biasa lagi tapi part bisik kat telinga menganjing surah Al-baqarah tu bagi aku maksimum melampau. Yelah, kau nak halau dia tapi dia tak lut pula dengan ayat Al-Quran. Macam mana kami nak terus duduk rumah macam ni?

Masa itu, kami betul-betul rasa seram maksimum, sampai aku nak solat dalam bilik dengar orang hembus-hembus nafas kuat. Terus aku bagi salam walaupun belum sempat sempurna rakaat pertama aku. Sejak tu aku memang solat kat ruang tamu biar semua tengok aku solat. Malam tu kami paksa seorang rakan lelaki kami, Anas ni datang rumah kami. Sebab dia kata ada kawan yang boleh halau hantu. So malam itu dia dan geng-geng datang rumah. Kawan Anas tu bagitau dia dah halau dah hantu tu. Tapi macam-macam jadi lagi selepas tu. So kami buat keputusan balik ke Terengganu berubat dengan saudara si Timah. Dia ada kebolehan buat bedah batin buang hantu dan saka. Awal-awal dia ingatkan kami untuk ambil gambar area dapur, ruang tamu dan bilik.

Mulanya kami masuk rumah saudara si Timah dia terkejut tengok aku "Berat nim, ini ketua jin!" dia siap tegur kawan dia. "Weh... budak ni ada bapok jin weh". Bayangkan muka aku masa tu? Blur, cuak sehingga terjongang aku tengok reaksi saudara Si Timah. Bila tengok muka aku, si Timah volunteer dirawat dahulu, selepas itu Kak Joyah. Masa itu, saudaranya cakap dalam bilik Kak Joyah ada langsuir. Allah! Cuba bayang selama ni kami nampak orang dalam bilik Kak Joyah rupa-rupanya Langsuir?Mungkin dia bengang dengan teddy bear Kak Joyah sebab tu dia campak kat bawah. Semua mahkluk gangguan dia tarik dan masukkan dalam botol. Setiap botol  mesti berpeluh lain macam seperti orang bernafas dalam botol tu. Dia ambil handphone snap gambar. Ada yang jelas ada yang tak jelas. Ada satu botol ni jelas nampak rupa sami (dari jauh macam cahaya kuning), ada yang rupa pocong dan yang rupa macam perempuan. Mulalah aku cuak. Sampai je giliran aku, dia mulakan dari kepala ke bahu. Lama gila dia nak tarik mende tu masuk botol. Apa aku rasa? Aku rase biasa tapi berangin macam ada menda bergerak dalam darah aku. Habis je rawatan dia kata " Nak dekat 50 ekor dalam badan awak, paling jelas ketua jin tu ade tiga ekor anok dia" terus dia snap gamba dari botol. Aku ada je simpan gambar tu. Jelas gile siap bertaring. Gambar itu aku tunjuk kat ayah aku dan dia terkedu. Ha.. baru dia tahu aku bukan main-main. Saudara si Timah nasihatkan aku "tapi saya tak boleh buang saka awak sebab dia tak ada kat sini". Aku tunjuk gambar family aku, "Dalam gambar ni, dari lima orang saya nampak menda berat sangat pada ayah dan awak", memula kami gelak sebab semua orang dalam gambar tu bersaiz badak, memanglah berat.

Kalau awak semua tak percaya rawatan saya, boleh tanya mana-mana pengamal dan Darul Syifa dia mesti nampak bekas jahit bedah batin ni. Lepas rawatan dia beri amaran tiga hari tak boleh makan pisang, satey, makan pedas dan banyak lagi. Tapi entah macam mana petang tu kami semua terlupa bila nampak pisang goreng. Malam itu, saudaranya terpaksa datang dan jahit semula luka terbuka. Malam itu juga dia tarik hantu raya dari gambar rumah kami. Dia kata besar kita kot hantu raya tu kat bahagian ruang tamu dan dapur. Mungkin yang photoboom dalam selfie Kak Joyah tu hantu raya. Dalam beberapa bulan aku duduk di Bangi dan terpaksa pindah semula ke Gombak kerana nak jimat duit LOL. Kau rasa logik ke alasan aku? Kalau aku free aku sambung lah cerita aku, banyak sangat aku nak cerita. Terima kasih kerana sudi membaca. Salam

Tiada ulasan: