Sabtu, 30 Januari 2016

CINTA DIA SUAMI ORANG - PART 7


"Allahuakbar Alllahhhhhuakbar", syahdu bila Din azankan anak Izwan dan Farhanah. Sebak kerananya ayah bayi tersebut belum sedar dari koma. Sebak.

"Sayang, abang dah tak sabar ni nak nikah... nak pegang anak sendiri??", meremang tetiba Din menukar kata ganti diri....

"What?? sayang? abang??", aku menyoal pelik.

"Come on... don't spoiled it!!! Tengah mood ayah-ayah....suami isteri sangat ni", Din berulang kali mencium pipi bayi tersebut.

Izwan masih tak sedarkan diri. Kecoh bila Farhanah mengerang kesakitan hendak bersalin pagi buta semalam. Air ketuban pecah di tepi katil Izwan. Kecoh satu wad. Farhanah menjerit nama Izwan beberapa kali sebelum kedengaran bayi menangis. Alhamdulillah, mudah sahaja bayi keluar.

Setelah diazakan, Din meminta izin doktor untuk meletakkan bayi disisi Izwan. Kami menolak kerusi roda Farhanah ke katil Izwan. Sebaknya Tuhan saja tahu. Farhanah sudah berjujuran air mata. Anak itu bergerak-gerak merengek mahukan susu, tiba-tiba ..........

Izwan sedar.

Kami semua terkejut.

"Abang.......... anak kita bang. Alhamdulillah abang dah sedar...", Farhanah bangun dari kerusi roda dan duduk di atas katil Izwan sambil mengangkat anaknya.

Doktor dan jururawat datang memeriksa Izwan. Farhanah bangun beri laluan dan semakin kuat tangisan anaknya. Lantas Izwan mengangkat tangannya......

"Farhanah......baby kita...", serak suara Izwan. Dia tersenyum. Walau tidak berdaya bangun namun dia berusaha untuk memanggil Farhanah.

Izwan memandang kami. Sebak melihat keadaannya. Syukur Tuhan masih berinya peluang untuk hidup. Izwan berusaha sekali lagi untuk memegang anaknya. Akhirnya doktor benarkan bayi itu diletakkan disisi Izwan. Anak itu terus diam tertidur.

Doktor beritahu Izwan masih tidak boleh berjalan lagi, berkemungkinan lumpuhnya sementara jika dia tak putus asa jalani rawatan fisioterapi. Allah Maha Kuasa, 

Setelah doktor meninggalkan ruang, Izwan memandang Din, lama. Kemudian baru memandang aku dan tersenyum.
"Terima kasih azankan anak aku...... terima kasih jaga aku dan Farhanah. Terima kasih..........Din... Dira", agak kelam suara Izwan. 

"Kau kan kawan kami..... masa ni susah kami tolong. Nanti waktu kami, giliran kau jaga kami pula", Din perlahan meletakkan bayi atas ribaan Izwan. 

"Abang.......... baby belum ada nama", pelahan air mata Farhanah mengalir sebak melihat Izwan memegang anak mereka.

"Abang tak tahu, awak nak beri nama apa?", Izwan juga turut sebak. 

"Ikhwan .....Ikhwan Fathi bin Muhammad Izwan. Persaudaraan, Kemenangan. Sedap tak???", Izwan mengangguk!!!

Simbol, persaudaraan kami berempat dan kemenangan pada jodoh Izwan dan Farhanah. Bab jatuh talak, mungkin mereka perlu rujukan. Kami mendoakan urusan mereka dipermudahkan.

Din mencuit lenganku, signal untuk beri ruang privasi pada Farhanah dan Izwan.

Sampai sahaja memasuki kereta, aku meleret tersenyum pada Din. Menunggu Din menegur.

"Kau kenapa?", akhirnya Din menegur. Penat juga aku menunggu responnya.

"Nama anak kita nanti, saya suka nama Zuqarnain", meroyan tengok wajah Din azankan Ikhwan Fathi tadi. Ya Allah kacaknya tunang aku.

"Saya tak setuju, saya nak namakan anak kita BAKARUDDIN!!! Din Din Din 3 generasi!!!", Din gelak bergema.

"Alllahhhhhhh.....demam DIN aku!!! cukup la 2 orang nama Din dalam rumah aku nanti! Nak pulak nama anak Din. Sawan". 

-tamat-


Thanks korang baca picisan merepek ni. Serius beritahu, 50% dari cerita ni dari kisah benar dan selebihnya fantasi aku. Tujuan aku create watak Dira sebab aku nak beritahu, susah nak elak dari kes macam ni. Ramai di antara lelaki yang baru berkahwin, cari perempuan lain. Tak tahu la tak cukup zahir ke batin. Kononnya tak cinta isteri. Kahwin sebab famili. Bertalam-talam muka si laki ni. Janganlah jadi dayus.

Yang perempuan pula, elak la kalau boleh elak. Tapi kalau dah jodoh macam mana kan. Aku tak boleh berat sebelah juga. Jadi yang kedua atau bermadu banyak cabaran. Jangan lah ambil kesempatan, dendam, sihir, jika betul jodoh kita begitu, usaha la baiki hubungan dengan bakal madu. Ya Allah, sungguh berkata lebih mudah dari merasa sendiri kan? Aku doakan perkara yang baik pada kalian. Aku pon belum berkahwin dan aku belum lagi diuji sebegini hebat. Future aku tak tahu aku bagaimana. Maaf jika cerita aku menyinggung pelbagai pihak. Niat aku satu, madu ke tak bermadu, dugaan berumah tangga bukan fasa terakhir bagi satu kehidupan, ia adalah fasa permulaan. Jatuh naik turun, bermula dari rumah tangga. Semua kita dalam golongan syurga jannah. Amin.

Tiada ulasan: